STAGEEE 16-09-19

7 oktober 2019 - San Gwann, Malta

Begin stage.

Nou daar begon het dan echt! De eerste echte week van stage, die we wel nog veel in de Resources room hebben doorgebracht. Na veel stempelen, snijden, lamineren en sorteren mochten we de tweede week van stage dan eindelijk de klas in! En ik was erg enthousiast.

Het is dan ook een REUS van een school, onze hulp is dus van harte welkom en dat merken we ook echt.

Op deze school dragen ze uniformen, het lijken net kleine matroosjes. Heel lief! In één klas zitten rond de 24 leerlingen van alle hoeken en gaten van de wereld.

Mijn eerste dag was in de klas van Ms Catherine. Zij is half Maltees en half Brits. Ik kende al een paar kinderen van de zomerschool. Ze geven op een redelijk vergelijkbare manier les hier op Malta als in Nederland Alleen is het contact met de kinderen heel anders. En krijgen ze hier veel taal aanbod, denk aan Maltees, Frans, Spaans en natuurlijk Engels. Ook hebben ze science, math, ethics/religion.

Elke dag loop ik in een andere klas stage. Het schema ziet er zo uit:

Maandag: Ms Katia

Dinsdag: Ms Jill

Woensdag: Ms Francesca

Donderdag: Ms Catherine

Mijn lievelingsvak is Maltees, want zo leer ik ook nog eens wat. Het is namelijk een super moeilijke taal. De uitspraak is anders dan dat je het schrijft, en de schrijfwijze is soms echt onmogelijk.

Wat mag ik allemaal doen op stage? Nou het begeleiden van kinderen is hier wel echt nodig. Doordat er zoveel kinderen meer talig opgevoed zijn is Engels soms wel een aandachtspuntje. Ook kennen ze hier het Speciale BasisOnderwijs niet. Dus alle kinderen zitten op een school. Er zit natuurlijk wel een versterkende kracht in de betreffende klas. Zo hebben we in de klas van Ms Katia een meisje die verstandelijk beperkt is, haar begeleider Ms Kim helpt haar bij alles. Je kunt je dus wel voorstellen dat de leerkrachten hier voor een behoorlijke klus staan. Aangezien wat ik al eerder zei dat veel kinderen moeite hebben met de taal.

Maar ik mag zeker niet klagen over mijn stage. Ik heb de leukste mensen om me heen, de leukste kinderen en de leukste stage tijden. Want die zijn ook heel anders dan in Nederland. Ik zit namelijk van 8:00 tot niet langer dan 15:00 op stage.

Ik zal in deze dagen nog een filmpje uploaden waar jullie alle avonturen die na stage en in het weekend gebeuren laten zien.

GROETJES!

-xxx-

1. Opa - Oma Minten:
    8 oktober 2019
    Mooi verhaal en mooi om te lezen en waarschijnlijk ook heel leerzaam lesgeven. Wat die talen betreft we kunnen je hopelijk nog wel verstaan in december.

Groetjes Oma en Opa.
  2. Esra Kreutz:
    14 november 2019
    Als jullie Engels en Maltees kunnen moet het goed komen, toch???